Co zrobić, by zabawy dla dzieci w domu były bardziej atrakcyjne od biernego siedzenia przed komputerem, czy telewizorem? Nasze propozycje otrzymują Państwo przez e-dziennik i na stronie świetlicy. Pozdrawiamy serdecznie wychowawcy świetlicy.
Dziś propozycja zabaw rodzinnych.
"Państwa/ Miasta dla najmłodszych”
– kartki
– długopis
Najbardziej znana gra z wykorzystaniem kartki i długopisu. Ze starszymi dziećmi można wykorzystać wersję klasyczną. Młodszym dzieciom zaproponujcie grę z wykluczeniem podania Państwa ( może to być dla nich za trudne i zniechęci do dalszej gry).
Spróbujcie zagrać w wersję okrojoną np.
Miasto Roślina Zwierzę Imię Rzecz
„Literowe kolumny”
– kartki
– długopis
Każda osoba tworzy tabelę jak w państwa/ miasta.
L I P A
lody igłą praca agrafka
lizak indyk piłka ananas
lalka iloraz podróż arbuz
… … … …
Zadaniem gracza jest wypisanie wszystkich znanych mu wyrazów na daną literę. Należy określić czas np. 3min.
W grze mogą uczestniczyć dwie osoby, lub dwie drużyny ( dwu, trzy, czteroosobowe).
Wyrazy w grze można dostosować do wieku dziecka. Przed rozpoczęciem gry ustalamy ile liter może mieć wyjściowy wyraz. Dla młodszych dzieci np. 4 lub 5 literowy. Dla starszych dłuższy. Wyrazy startowe gracze/drużyny podają na zmianę.
„Kalambury”
– kartka
– długopis
Niezawodna gra łącząca ze sobą aktywność fizyczną i umysłową.
Ważne by hasła były dostosowane do wieku dziecka.
Trochę ruchu dla najmłodszych ( i nie tylko)
„Znajdź”
Dajemy dziecku polecenie np.
„Przynieś jak najszybciej 3 czerwone przedmioty”.
„Przynieś 3 rzeczy, w których nazwie mieści się litera A”
Określamy czas w jakim dziecko ma wykonać to polecenie np. 2 min. Możemy nie podawać czasu, tylko zapisywać wyniki w jakim czasie dziecko/dzieci wykonają polecenie.
„Stop klatka”
– dobra muzyka
Dziecko/dzieci tańczą do wybranej muzyki, w pewnym momencie wyłączamy muzykę, dzieci próbują stać bez ruchu w przyjętej przez siebie pozycji. Zabawa trwa do kiedy dziecko/dzieci mają chęć.
„Ciepło – zimno”
Osoba A chowa niewielki przedmiot. Osoba B ma za zadanie znaleźć dany przedmiot. Osoba A, która schowała przedmiot „nawiguje” słowami ciepło, zimno. Gdy osoba szukająca zbliża się do przedmiotu, nawigator mówi ciepło, jak się oddala mówi zimno. Można używać także określeń zimniej… lodowato, cieplej…gorąco.
„Opowiadaj i podaj dalej”
Jedna osoba zaczyna opowiadać o jakiejś sytuacji np. Poszłam wczoraj do sklepu po bułki, przed sklepem zaczepiła mnie koleżanka…….. drugie dziecko dokłada swoje dwa/trzy zdania i może rozwinąć historię w dowolnym kierunku. Na zmianę dokładamy zdania. W przypadku większej liczby osób zdania dokładamy według ustalonej kolejności.
Opowiadanie kończy osoba która zaczynała.
Wyniki są często zaskakujące i zabawne.
„Figury geometryczne”
Potnijcie dzieciom z kolorowego lub białego papieru figury geometryczne różnego rozmiaru. Niech powstaną z nich najróżniejsze obrazki według wyobraźni dziecka.