PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ
ŚWIETLICY SZKOLNEJ
NA ROK SZKOLNY 2017/2018
Szkoła Podstawowa nr 20
im. ks. Jana Twardowskiego
w Szczecinie
ZADANIA NA ROK SZKOLNY:
1. Integracja dzieci.
2. Nauka tolerancji i akceptacji drugiego człowieka.
3. Kształtowanie umiejętności komunikacji międzyludzkiej.
4. Zdobywanie umiejętności nawiązywania i utrzymywania kontaktów rówieśniczych.
5. Rozwijanie umiejętności współpracy w grupie koleżeńskiej podczas wspólnej zabawy.
6. Zapewnienie wszechstronnej opieki dzieciom przebywającym na świetlicy przed i po lekcjach.
7. Dbanie o prawidłowy rozwój fizyczny i psychiczny dzieci.
8. Zapobieganie agresji i przemocy.
9. Kształtowanie postaw społecznych.
10. Wychowanie prorodzinne. Prawidłowe relacje dzieci z rodzicami.
11. Propagowanie zdrowego trybu życia.
12. Pomoc w nauce.
13. Zapoznanie z różnymi sposobami spędzania wolnego czasu.
14. Integracja grupy poprzez organizowanie imprez.
15. Współpraca z rodzicami i szkołą.
16. Wspieranie twórczej aktywności dzieci.
17. Umożliwienie kontaktów dzieci ze sztuką.
18. Kształtowanie ekspresji scenicznej.
19. Edukacja regionalna.
20. Ruch i rekreacja.
21. Rozwijanie zainteresowań czytelniczych.
22. Przyswajanie dzieciom nawyków kultury dnia codziennego.
23. Zapoznanie dzieci z kulturą i tradycjami własnego kraju.
24. Rozwijanie zainteresowań życiem przyrody i prawidłowego stosunku do niej.
25. Pogłębienie, rozszerzenie i utrwalanie wiadomości z różnych dziedzin.
26. Rozwijanie zdolności recytatorskich, wokalnych i tanecznych.
27. Przyzwyczajenie dzieci do dokładnego, systematycznego i samodzielnego odrabiania lekcji.
28. Rozwijanie indywidualnych zdolności i zainteresowań.
29. Poznawanie tradycji rodzinnej, regionalnej i narodowej.
30. Rozwijanie postaw patriotycznych związanych z tożsamością regionalną.
PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ
ŚWIETLICY SZKOLNEJ NA ROK SZKOLNY 2017/2018
TYDZIEŃ |
CYKL TEMATYCZNY |
ZAJĘCIA UMYSŁOWE |
ZAJĘCIA PLASTYCZNO-TECHNICZNE |
ZAJĘCIA RUCHOWE |
ZAJĘCIA UMUZYKALNIAJĄCE |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
WRZESIEŃ
|
|||||||||
I
|
WITAJ SZKOŁO, WITAJ ŚWIETLICO
|
• Witaj szkoło, witaj świetlico-wzajemna prezentacja dzieci i wychowawcy, • Kim jestem, co lubię…-rozmowy • Zapoznanie dzieci z pomieszczeniami szkoły (sekretariat, gabinet pielęgniarki, stołówka, szatnia) • Co zrobimy, aby nasza świetlica była dla nas drugim domem?- burza mózgów • Wspólne ustalenie zasad zachowania się w świetlicy, dyskusja nad poszczególnymi zasadami, zapis regulaminu •Swobodna pogadanka na temat : „Nie czyń drugiemu co Tobie nie miłe” •Starszy brat-Starsza siostra – otaczamy opieką najmłodszych kolegów i koleżanki oraz pomagamy im poczuć się komfortowo w świetlicy.
|
•Moje uczucia związane z powrotem do szkoły – ekspresja plastyczna. •Samodzielne wykonanie wizytówek – technika dowolna. •Świetlica moich marzeń- wycinanka. •Podarunek dla kolegi – wykonanie figurki z masy solnej. •Wykonanie plakatu – regulamin świetlicy szkolnej.
|
• Zabawy i gry integrujące grupę np. „Rzeźba”, „ Poznajmy się”, „ Dokończ słowo”. •Zabawy ruchowe orient-porządkowe- sprawne ustawianie się. •Zabawy integrujące: „Jak masz na imię",„Nazywam się i lubię",„Moje prawe miejsce jest puste,„Puszczam iskierkę do..." •Zabawy ruchowe na boisku szkolnym
|
•Śpiewanie piosenek poznanych w ubiegłym roku. •Nauka zabaw ruchowych: „Dyrygent”, „ Ciepło-zimno „ „ Lampa –nos „ •Rozwiązywanie zagadek, rebusów, krzyżówek przy muzyce. •Zabawy ruchowe ze śpiewem •Tańce integracyjne
|
||||
II |
ŻEGNAJCIE WAKACJE
|
•Opowiadanie przeżyć wakacyjnych. Próby pisania opowiadania o swojej najciekawszej przygodzie. •Zapoznanie z mapą Polski - wspólne odszukanie wakacyjnych miejscowości, oznaczenie na "wakacyjnej mapie Polski". •Wspólne tworzenie wakacyjnych rebusów i zagadek - zabawa słowem. •Mój najwspanialszy dzień wakacji i mój wymarzony dzień wakacji-drama, ekspresja twórcza •Wakacyjne pamiątki-wyobrażenie sobie i opisywanie przedmiotów
|
• "Wspomnienie z wakacji" z wykorzystaniem naturalnych materiałów takich jak : piasek, patyczki, trawa, kwiaty. •Pociąg z pocztówek „ Gdzie byliśmy” •Konkurs plastyczny: „Pocztówka z wakacji” •Tworzymy album ze zdjęciami – wykonanie albumów z wakacyjnych zdjęć dzieci •Zorganizowanie wystawy prac dzieci pt.: „Skarby z wakacji”
|
•Zabawy orientacyjno – porządkowe „Kolory”, ”Pająk i muchy”. •Zabawy z różnymi elementami ruchu na boisku szkolny. •Zabawa ruchowa "Wyścigi ślimaków •Zabawa w poszukiwanie przedmiotów ukrytych w sali. •Rozpoznawanie dotykiem pamiątek wakacyjnych- Czarodziejski worek
|
•Słuchanie piosenki: „ Żegnaj lato na rok". •Zabawy ruchowe ze śpiewem • Tańca integracyjne. •Pląsy przy muzyce. •Zabawy ze śpiewem
|
||||
III
|
DBAM O SWOJE BEZPECZEŃSTWO W DRODZE DO SZKOŁY
|
•Wypadek w drodze do szkoły. Niebezpieczne zabawy odgrywanie scenek, Omówienie zasad bezpiecznego poruszania się w drodze ze szkoły i do szkoły. •Rozsypanka słowno - obrazkowa nt.: Jakie to znaki? - praca w zespołach •"Bezpieczeństwo na drodze" - scenki rodzajowe. Praca z książeczką ”. •Pogadanka na temat zachowania uczniów w różnych sytuacjach. Omówienie historyjki obrazkowej „Bezpieczne zabawy dzieci”.
|
• Moja droga do szkoły – makieta. •Wykonanie plakatu : „Telefony alarmowe” •Kolorowanie znaków drogowych (kl. I). Wykonanie stojących znaków drogowych (kl. II i III). •Wykonanie historyjki obrazkowej „Bezpieczne zabawy dzieci”. •Sygnalizator świetlny" - wycinanie według szablonu, naklejanie kolorowych świateł. •Bądź przezorny na drodze -konkurs
|
•Zabawy ruchowe: "idź, stój", "raz, dwa, trzy", "statek"- ekspresja ruchowa. •Zgaduj – zgadula – Czy znam znaki drogowe •Zabawa ruchowa do piosenki pt. „Będę kierowcą
|
•Zabawa rytmiczna „Bądź ostrożny na ulicy"- prawidłowa reakcja na sygnał wzrokowy •Zabawy w ruch uliczny „ Na skrzyżowaniu” –reakcja na sygnały muzyczne. •Zabawa muzyczno-ruchowa „ Pojazdy i piesi”. •Zabawa rytmiczna „Zaczarowane światła”
|
||||
IV |
KULTURA ŻYCIA CODZIENNEGO |
• Pogadanka n/ t powiedzenia „ Jak Cię widzą, tak Cię piszą”. Przypomnienie zasad kulturalnego zachowania. • Jak należy się zachowywać-wyszukiwanie na obrazkach scen ilustrujących prawidłowe zachowanie. •Pantomima-odgrywanie scenek prezentujących właściwe i negatywne formy zachowania •Przygotowanie się do imienin – nakrywanie do stołu. Umiejętność zachowania się podczas posiłku.
|
•Wykonanie plakatów promujących zasady kulturalnego zachowania się podczas codziennych sytuacji • Samodzielne wykonanie zaproszeń na wybraną przez dzieci okazje ( imieniny, urodziny itd. ) Kolorowa zastawa stołowa – technika dowolna •Wycinanie i ozdabianie serwetek z papieru |
•Zabawa: "Chodzone przyjęcie" • Ćwiczenia równowagi „ Kelner z tacą” • Zabawy ruchowe na boisku szkolnym •Zabawy ruchowo-naśladowcze |
•Taniec Szczęśliwców- dzieci tańczą „Tarantelę •Zabawy w kole ze śpiewem: „ Karuzela”, „ Ojciec Wirgiliusz”, „ Nie chcę Cię” •Zabawa taneczna z gazetami „ Taniec Zulusów |
||||
PAŹDZIERNIK
|
|||||||||
I
|
AGRESJA-STANOWCZE NIE
|
• Pogadanka n/t umiejętności dobierania słów i żartów, tak aby nie raniły uczuć innych osób.” Pisownia zwrotów grzecznościowych •Rozmowa na temat rozwiązywania konfliktów bez przemocy. Dlaczego warto być miłym – burza mózgów §Opanowanie i przezwyciężanie złości i agresji poprzez ćwiczenia „Kartki złości”. „Słoneczko przyjemności” na podstawie książki R. Portmann „Gry i zabawy przeciwko agresji •Czytanie przez nauczyciela „Bajki w walce z agresją
|
•Wykonanie plakatów życzliwości. •„Kolorowy świat” malowanie farbami. •„ W co zaczarujesz swoją dłoń”- obmyślanie fantastycznych wyobrażeń na bazie obserwowanej ręki.
|
•Zabawa "Pozytywne myślenie”. •Ćwiczenia interakcyjne np. „ Kiedy jestem wściekły...” , •Gra w „ Dwa ognie”. •Ćwiczenia wyciszenia wg P. Wilsona • Zabawa ruchowa „ Wszyscy , którzy”
|
•Zabawy ze śpiewem np. ” Rolnik sam w dolinie” •Zapoznanie z piosenką „ Jak to miło być miłym”. •Zabawy odprężające dla dzieci” •Zabawa przy muzyce „Usłysz mnie i znajdź mnie”.
|
||||
II |
DZIEŃ EDUKACJI NARODOWEJ
|
• Wypowiedzi n/t pracowników szkoły - praca w zespołach • Mój wymarzony nauczyciel-wypisywanie cech, konkurs w grupach •„ Nauczyciel” zabawa polegająca na wcieleniu się w postać nauczyciela. |
•„Bukiet dla Pani”- technika dowolna •Portret nauczyciela. •Laurki dla naszej Pani- technika wykonania dowolna •Tulipan dla Pani-wykonany technika origami. •Wykonanie upominków dla pracowników szkoły. |
•Zabawa ruchowa „ Kalambury” • Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu – skakanki, piłki i lula – hop •zabawy :„kamień”, „motyl”, „nakręcane zabawki
|
•Słuchanie piosenki M. Jeżowskiej pt. ” Uśmiechnięty order”. •Nauka piosenki pt. „Dzień Nauczyciela” i „Nasza Pani •Konkurs poznanych piosenek •Improwizacje melodyczne życzeń dla pani. •Rozwiązywanie zagadek słuchowych |
||||
III
|
NIEPEŁNOSPRAWNI- NAPRAWDĘ INNI? |
•Czy niepełnosprawny znaczy gorszy? -burza mózgów •Rozmowa na temat zachowania wobec osób niepełnosprawnych. •Uzupełnianie niedokończonych zdań np. Osoba niepełnosprawna kojarzy mi się ..Niepełnosprawność traktuję jako ... Największą barierą dla osoby niepełnosprawnej jest ...Przyjaźń z osobą niepełnosprawną ... W nawiązaniu kontaktu z osobą niepełnosprawną najbardziej przeszkadza mi…. •Czytanie bajki terapeutycznej o tematyce niepełnosprawności.
|
•Konkurs plastyczny „niepełnosprawność w oczach dziecka” •Tworzenie ilustracji do bajki terapeutycznej przeczytanej przez nauczyciela. •Tworzenie plakatu: Jak przekonać ludzi, że osoba niepełnosprawna może być partnerem w nauce, pracy, zabawie. Prezentacja prac na forum.
|
• Zabawa ruchowa: „Znajdź swojego partnera” • Zabawa ruchowa „ Wszyscy , którzy” •Zabawy rzutne: do celu i na odległość np. szyszkami, żołędziami, kasztanami (zachowanie bezpieczeństwa • Zabawy dydaktyczne – domino ortograficzne, skojarzenia
|
•Muzykoterapia- zabawy przy muzyce: – śpiewanie piosenek o jesieni, przyrodzie-„kamień”, „motyl”, „nakręcane zabawki” • Zajęcia muzyczne • Zabawy ruchowe z elementami tańca • Relaksacja przy muzyce
|
||||
IV |
Z MATEMATYKA ZA PAN BRAT |
• Układamy wiersze o tematyce matematycznej •Sudoku- moja nowa pasja •Rozgrywki warcabowe i szachowe •Konstruowanie gier matematycznych- praca grupowa • Konkurs na mistrza łamigłówek matematycznych • Rusz głową – krzyżówki, szarady, rebusy
|
•Cyferki wyklejane metodą wydzieranki • Ozdabianie plansz do skonstruowanych gier matematycznych • Origami – sztuka z papieru.
|
. • Zabawa ruchowa „Sałatka figurowa” •Zabawy ruchowe przy muzyce • Zabawy towarzyskie: „Talar"„Wędrująca maskotka"„Pierścionek" „Otwarty krąg". •Zabawy i gry stolikowe •Zabawa „ Magiczny worek”
|
•Muzykoterapia- zabawy przy muzyce: -„kamień”, „motyl”, „nakręcane zabawki • Powtórzenie znanych piosenek o jesieni„ Jesienny kujawiaczek" „Idzie jesień • Zabawy ruchowo-naśladowcze: „ Jesienne listki", „Bukiety z liści", „Wiatr i liście" „Spadające kasztany", „Korale jarzębinowe |
||||
LISTOPAD
|
|||||||||
I |
PAMIĘTAMY O PRZESZŁOSCI
|
•Święto Zmarłych- słuchanie wierszy, opowiadań, poezji. Poznanie tradycji związanych z tym świętem. • Miejsca pamięci narodowej w naszym mieście. • Dzień Wszystkich Świętych i Dzień Zaduszny-wypisywanie różnic. • Spotkanie z oficerem Wojska Polskiego. Poznanie ciężkiej i odpowiedzialnej pracy żołnierza. • Obrzędy Halloween dawniej i dziś, w Polsce i na świecie. Skąd się wzięła tradycja Halloween i czym są Dziady •Impreza świetlicowa „ Bal potwora”
|
•Cmentarze Polskie na świecie - malowanie świecą. •Wykonanie lampionu • Zaduszkowe płomyki-witraż •Ramka na zdjęcie – kartka z rodzinnego albumu. |
•Cisza jest krucha – ćwiczenie koncentracji. •Zabawa dydaktyczna „ Co robi czarodziej?” • Zabawy :Wędrująca maskotka, ,Znajdź swój kolor, Chodzi lisek koło drogi
|
•Deszczowa orkiestra •Ćwiczenia relaksacyjne przy muzyce Mozarta. • Słuchanie muzyki poważnej |
||||
II |
MOJA OJCZYZNA-POLSKA |
• Poszukiwanie w literaturze informacji na temat wydarzeń historycznych związanych z odzyskaniem niepodległości przez Polskę. •Gawęda na temat: „Historii odzyskania niepodległości przez Polskę po 123 lalach zaborów-Wyjaśnienie znaczenia symboliki święta. •Rozwiązywanie krzyżówki z hasłem "POLSKA". •Rozmowa na temat: Kim jest Polak? Co to znaczy "być patriotą" ? •Poznanie legendy o powstaniu państwa polskiego. Znaczenie symboli narodowych: hymnu, godła, flagi
|
•Orzeł- wypełnianie konturu: plastelina. wydzieranka lub bibułkowymi kuleczkami. •Wykonanie z bibuły wybranego symbolu narodowego. •Wykonanie chorągiewek biało- czerwonych •Wydarzenie lub postać historyczna-konkurs plastyczny. |
•Zabawy orientacyjno – porządkowe „Dogoń lisa”. •Gra ręczna do odwróconych ramek. •Zabawa z echem. •Ćwiczenia wyciszenia wg P. Wilsona •Zabawy w wojsko- musztra: komendy: baczność, spocznij. zwroty, padnij, czołgaj się itp.
|
•Słuchanie pieśni i melodii żołnierskich i patriotycznych- Echa Ojczyzny. •Nauka słów i melodii Hymnu Państwowego.
|
||||
III
|
ŚWIAT BAŚNI I BAJEK
|
•Pogadanka na temat: „ Z książką odkrywamy tajemnice świata" • Dlaczego warto czytać ksiązki-burza mózgów • Słuchanie bajek H. CH. Andersena oraz braci J. W. Grimm i tworzenie do nich własnych zakończeń •Rozwiązywanie rebusów – odczytywanie tytułów baśni. •Krzyżówki tematyczne, wpisywanie hasła (tytułu bajki, bohater). •Impreza świetlicowa „ Podróż do bajkowego świata”. •Najładniej opowiedziana bajka-konkurs |
•Projektowanie okładki ulubionej baśni – technika dowolna •Plakat reklamowy wybranej przeczytanej książki. • Zaczarowany domek – wycinanie, naklejanie • Ozdabianie wizytówki dla swojego misia • Moja ulubiona zabawka- technika dowolna |
•Zabawa w teatrzyk – kukiełki, pacynki •Zabawa z misiem wg instruktażu nauczycielki - „ Misiowy masaż” •Roztańczone misie -zabawa taneczna do piosenki „Kubuś Puchatek” •Konkurencje ruchowe np: Krzyś ciągnie misia-ciągnięcie za nogi partnera zabawy, |
•Zabawy rytmiczne przy muzyce i piosenkach z filmu „Akademia Pana Kleksa”. • „ Lista przebojów"- słuchanie nagrań ulubionych przebojów na podstawie zagadek muzycznych. •Słuchanie z kasety magnetofonowej bajki „O krasnoludkach i sierotce Marysi”.
|
||||
IV. |
KATARZYNKI I ANDRZEJKI
PRZYGOTOWANIE DO FESTYNU |
• Zapoznanie dzieci z opowiadaniem „ Andrzejkowe Katarzynki”. Andrzejki i Katarzynki-podobieństwa i różnice. •Słuchanie opowiadań o zwyczajach andrzejkowych • Pogadanka n/t „ Tradycje andrzejkowe” • Bal andrzejkowy połączony z wróżbami i konkursami- przepowiednie przyszłości”
|
•Omówienie i wspólne przygotowanie akcesoriów potrzebnych do wróżb •Przygotowanie dekoracji w sali: ozdoby z bibuły, lampiony, balony •Magiczne kluczyki otwierające drzwi do łatwiejszego życia – technika dowolna -• Wykonanie ozdób na festyn świąteczny: choinki, kartki świąteczne,
|
•Zabawy ruchowe „ Złap mój cień”, „Koguciki”. •Zabawy: „Berek” „Gonitwa" „Zaprzęgi” „Lawina" „Kto pierwszy" Gra - Parking wyrazów |
•Nauka piosenki „ Andrzeju, Andrzeju” • Zabawy taneczne przy muzyce„Miotlarz” • Układy taneczne: korowody, kółeczka, węże, mosty itp.
|
||||
|
|
|
GRUDZIEŃ
|
|
|
||||
I |
GRUDNIOWE TRADYCJE - MIKOŁAJKI |
• Zapoznanie z historyczną postacią św. Biskupa Mikołaja w oparciu o tekst B. Malińskiego pt: „Święty Mikołaj"- pogadanka z dziećmi jak i kiedy zrodziła się tradycja Mikołajek • Rozmowa na temat: „Pamiętamy, aby sprawić przyjemność naszym bliskim. • Pisanie listów do św. Mikołaja • Burza mózgów”- sposoby przekazywania sobie upominków • Mikołajkowy konkurs- labirynt, łamigłówki, rebusy, zagadki • Mikołajkowa loteria fantowa
|
• Mój Święty Mikołaj” portret techniką collage. • Worek św. Mikołaja- rysowanie prezentów. które dzieci dostały od Mikołaja • Wykonanie ozdób na kiermasz: choinki, kartki świąteczne, • Tutka na Mikołajki-praca przestrzenna • Przygotowanie losów na loterię • „Dziadek Mróz” z papieru – praca w grupach •Choinkowe marzenia konkurs plastyczny |
•Pantomima: „Jaki prezent przyniósł Mikołaj • Kto pierwszy zapakuje prezent” -zabawa ćwicząca refleks • Zabawa „ Traf do komina” • Zabawy na śniegu |
• „Przyjedź do nas Mikołaju"- kształcenie prawidłowej reakcji na sygnały wzrokowe i słuchowe • Nauka tańca „ Trojak” • Śpiewanie piosenki „ Dziadzio Mikołaj” • Nauka pląsów:„Sentana”„Rym, cym, cym
|
||||
II/III
|
MIŁOŚĆ I TOLERANCJA W ŚWIETLE ŚWIĄT BOŻEGO NARODZENIA
|
• Słuchanie opowiadań i baśni związanych ze świętami • Rozmowa z dziećmi na temat tradycji wigilijnych w oparciu o doświadczenia z domu rodzinnego. Tradycje Bożonarodzeniowe - dawniej i dziś •Miłość i tolerancja - co oznaczają te słowa? Praca ze słownikiem języka polskiego. •Czytanie fragm. z książki „Rok Polski w życiu, tradycji • Redagowanie życzeń świątecznych •Rozwiązywanie rebusów o tematyce świątecznej • Jak pomagam mamie w świątecznych przygotowaniach - pogadanka • Smakołyki Bożonarodzeniowe – krzyżówka |
•Choinka w moim domu - projekt dekoracji •Kolorowe witraże- wycinanie, naklejanie. •Wykonanie z masy solnej upominków dla najbliższych •Wykonywanie kartek i stroików świątecznych • Nauka pakowania prezentów: pudełko w kształcie Św. Mikołaja, cukierki "niespodzianki", wykonanie papieru ozdobnego
|
•Gry i zabawy na boisku: rzuty śnieżkami ,rzeźby śniegowe, chodzenie po śladach • Zabawy ruchowe: „Zaprzęgi”, „Wyścigi na wesoło”, „Kto szybciej”, „Wieziemy choinki na saniach |
•Słuchanie i śpiewanie kolęd w wykonaniu zespołu Arka Noego, Mazowsze. •Oglądanie filmów o tematyce świątecznej •Śpiewanie piosenek o tematyce świątecznej: „Dzwonki sań”, „ Sanna” • |
||||
IV |
FERIE ŚWIĄTECZNE
|
|
|
|
|
||||
STYCZEŃ
|
|||||||||
I
|
JESTEŚMY W NOWYM ROKU |
•Czytanie wiersza Kerna pt: „ Bajka o Starym i Nowym roku"- indywidualne układanie zdań za co dziękujemy staremu rokowi • Rozwiązywanie plątaninek z hasłem „ Nowy Rok” • Zapoznanie z przysłowiami związanymi z poszczególnymi miesiącami-przedstawienie przysłowia za pomocą ruchu • Zabawy ortograficzne o tematyce zimowej- wymyślanie rymowanek ortograficznych
|
• Sztuczne ognie-malowanie farbami •Wykonywanie kotylionów z tekturki i kolorowego papieru • Grupowe wykonanie kalendarza na nowy rok - praca plastyczna •Wykonywanie masek na zabawę karnawałową
|
•Zabawy ruchowe i konkursy sprawnościowe: wyścig w workach ,kręgle wyścig z piłeczką na łyżeczce w ustach, wyścig z tacą i szklanką wody •Zabawy na śniegu - chodzenie po śladach rzuty, śnieżkami, toczenie kul, lepienie bałwana
|
• Nauka piosenek pt:„Biały walczyk”, „Bibułkowy walczyk",„Poleczka", ,, Bal baloników" •Zabawy taneczne przy muzyce: taniec na gazecie parami, taniec parami z balonikiem, miotlarz, taniec na jednej nodze •Zabawa ,,Krzesełka" |
||||
II
|
BEZPIECZNE FERIE
|
•Opowiadanie edukacyjne na temat bezpieczeństwa podczas ferii – próba analizy tekstu, praca w grupach. • Odgrywanie scenek, układanie historyjek-niebezpieczne zabawy podczas zabaw
|
•Kulig z pudełeczek po zapałkach – praca przestrzenna. •Rzezby w śniegu – praca w małych grupach. •Kolorowanie scenek obrazkowych, przedstawiających niepożądane zachowanie w czasie ferii zimowych. •Wykonanie rekwizytów potrzebnych do odegrania scenek. •Niewidzialny rysunek – pejzaż świecą.
|
Zabawy interakcyjne – kto zmienił miejsce, oczko itp. •Świetlicowe kalambury •Zabawy ruchowe na śniegu – wyścigi saneczkowe, rzut śnieżkami do celu itp |
•Słuchanie piosenek o tematyce zimowej- nauka wybranej piosenki przez dzieci. •Mini Playback Show – konkurs piosenki dziecięcej. •Malujemy dzwięki – wysłuchanie piosenki M. Jeżowskiej „Zimowe obrazki” • muzyczna – Rytmiczny głuchy telefon. •Relaksacja przy muzyce poważnej.
|
||||
III |
FERIE ZIMOWE |
|
|
|
|
||||
IV |
FERIE ZIMOWE |
|
|
|
|
||||
LUTY
|
|||||||||
I
|
WALENTYNKI /
|
Patron dnia zakochanych. Przedstawienie dzieciom krótkiej historii o św. Walentym •Jak w naszej szkole obchodzone są walentynki – luźne wypowiedzi dzieci. •Walentynkowa poczta – organizacja poczty walentynkowej w świetlicy. •Konkurs na walentynkowy wiersz
|
•Serce z masy solnej •Kartka walentynkowa-wykonanie techniką qulingu. •Przygotowanie upominku dla kolegi/koleżanki •Kolorowani tematyczne •Walentynkowa mozaika obrazkowa
|
•Nauka gry w warcaby, karty – hasło przewodnie „ Pogodzenie się z przegraną” •Trening małej motoryki – gry w pchełki, bierki itp.
|
•Zabawy przy muzyce – „ Kaczuszki” , „ Le bastriglo „ , „Swing w uliczce” •Jaka to melodia – zagadki muzyczne •Muzyczna rozmowa – gra edukacyjna • Zabawy przy muzyce „ Serduszko puka w rytmie cha-cha” ; „ Chłopak z gitarą” „ Biedroneczki”
|
||||
II
III
IV |
DZIECKO W SIECI – ZAGROŻENIA INTERNETU.
ZWIERZĘTA ZIMĄ BEZ
ROZWIJAMY NASZE HOBBY I ZAINTERESOWANIA BEZ |
•Oglądanie filmów dla dzieci, opowiadających o niebezpieczeństwach związanych z zimą. •Jak spędzimy ferie
• Zagadki Smoka Obiboka – zawody kto odgadnie więcej.
Pogadanka na temat pomocy zwierzętom podczas zimy, -Ptaki , które pozostają zimą w Polsce – burza muzgów, -Rozwiązywanie rebusów o tematyce zwierzęcej, - rozpoznawanie sylwetek zwierząt, - „Kalambury” wykorzystywanie nazw zwierząt i ptaków
Pogadanka na temat: „Czas wolny-jak go pożytecznie wykorzystać" •„ Burza mózgów" -„ Formy spędzania czasu wolnego • Słuchanie opowiadania „ Moje talenty" w oparciu o przypowieść biblijną o talentach, których nie można zmarnować. • Jakie mam uzdolnienia?" –odkrycie swoich „ mocnych" stron-dowartościowanie -rysowanie własnej dłoni lub odrysowanie sylwetki kolegi i wypisanie jego pozytywnych cech • Rozmowa o zasadach fair play. Indywidualne układanie rebusów
|
•Zagrożenia w internecie – plakat •Projekt ulubionej strony internetowej – konkurs •Niebezpieczeństwo w sieci – tworzenie historyjki obrazkowej. •Internetowy ludzik – praca przestrzenna. •Kartonowy komputer – wykonanie makiety.
-Kolorowanie obrazków z wizerunkiem ptaków pozostających u nas na zimę, -”Karmnik z ptakami”- praca plastyczna-wyklejanka, -Pingwin- składanie papieru metodą origami,
•„ Moje hobby"- rysunek kredkami • Trudna sztuka orgiami-praca dowolna • Przedłużanie linii obrazu-praca plastyczna • Memory -wykonanie kart do gry • Impresja zimowa-kolaż
|
•Zabawy ruchowe w formie opowieści ruchowej:,, Wyprawa na biegun". •Zabawa bieżna: „Zaprzęgi reniferów" „Kto pierwszy", ,„Tunel", „Budujemy igloo" •Zabawy naśladowcze : „ Lis z jamy” ; „ Polowanie” •Zabawy ruchowe – murarz, figury woskowe itp.
Zabawy orientacyjno – porządkowe „Dogoń lisa”. •Gra ręczna do odwróconych ramek. •Zabawa z echem. •Ćwiczenia wyciszenia wg P. Wilsona -•Zabawy rzutne: do celu -Zabawy ruchowe „Twister”
• Zabawy z chustą animacyjną •Zabawy z piłką • Zabawy„Wielkoludy i krasnoludki" „Mróz i słonko" 'Berek słupek" „Pająk i muchy”
|
•Zabawy ruchowe przy muzyce •Improwizacje muzyczne do podanych wierszy. •Świetlicowy koncert życzeń – dedykacje •Tworzenie piosenki na temat internetu – praca w grupach lub indywidualna. •Elementy rytmiki – wystukiwanie rytmów podanych przez nauczyciela.
Nauka piosenki „ Nasza zima zła” -Nauka piosenki -”Stary niedźwiedź” - Nauka wierszy „Eskimosek”, „ Dwie minuty dla głodnych ptaków”
Zabawy przy piosenkach „ Jesteśmy kroplami tęczy”, „ Po łące” • „ Lista przebojów"- słuchanie nagrań - Aerobik przy muzyce • Zabawy rytmiczne : - „Orkiestra ulubionych przebojów wybranych solistów lub zespołów na podstawie zagadek muzycznych poznanych piosenek. • Gimnastyka rekreacyjna dyrygent” „Siała baba mak”,„Idzie rak nieborak”
|
||||
MARZEC
|
|||||||||
I
|
ŚWIETO WSZYSTKICH KOBIET
|
•Pogadanka na temat pracy kobiet w różnych zawodach w oparciu o ilustrację, obserwację otoczenia, artykuły prasowe, tekst literackie np. opowiadanie M. Jaworczakowej; „Tajemnicza mama" •Rozmowa na temat„ Dlaczego obchodzimy to święto?”.Sylwetki sławnych kobiet- dopasowanie nazwisk do imion. •Kto jest dżentelmenem a kto damą- zasady dobrego zachowania względem kobiet. •Moja mama- to piękna kobieta. Przygotowanie zdjęć mamy. •Co to znaczy być pięknym- piękno duszy. „Tyle kobiet dookoła"- próba nauki na pamięć wiersza.
|
•Urodziny Barbie- pokazy mody, dzień lalki- szkolny konkurs plastyczny. •Projektowanie i wykonanie barwnej kompozycji z okazji święta kobiet. •„Kwiatek dla małych i dużych kobiet” metodą orgiami. • „Szydełkowe kwiaty
|
•Zabawy ruchowe: „ Kwiaty rosną-kwiaty więdną", „Kot i myszki". •Zabawy ruchowe: „Zrywamy bukiet kwiatów dla mamy", „Kotki w słońcu", „Mróz i słonko". •Zabawy na świeżym powietrzu:„Piłka parzy", „Wielkoludy krasnoludki".
|
•Nauka piosenki M. Jeżowskiej„ Marzenia się spełniają”. •Pląsy przy muzyce •Słuchanie i praca przy muzyce relaksacyjnej. • Zabawy ze śpiewem „Kozierajka”
|
||||
II |
NA ŚWIECIE JĘZYKÓW BEZ LIKU |
•Jestem Polakiem, więc mówię poprawną polszczyzną – refleksje dzieci. •Odkrywamy tajemnice słownika języka polskiego – omawianie trudnych terminów np oxymoron, metafora itd •Skecze i żarty słowne. •Mistrz czytania – konkurs w grupach •Ważne słowa w różnych językach – zwroty grzecznościowe, powitania, dowody sympatii. • Zabawa słowem – łamigłówki, rebusy, krzyżówki. •Zabawy dramowe- jak porozumiem się z kolega z innego kraju nie znając języka
|
•Literkowa rozsypanka – tworzenie obrazków z liter wyciętych z gazet itd. •Moja ulubiona literka –praca z masą solną. •Tworzenie słownych gier planszowych
|
•Zabawa ruchowa „ Talerz z gwiazdami” •Zabawy bieżne „berek” ; „ gonitwa” ; „ Murarz” •Kółko graniaste, ciuciubabka •Zabawa „ Zupa czarownic”
|
•Gra „ Muzyczna rozmowa” •Aerobik przy muzyce •Językowy galimatias na wesoło – próby śpiewania piosenek w różnych językach świata. •Słuchanie płyt z muzyką etniczną z różnych stron świata. •Tańce i pląsy przy dźwiękach muzyki etnicznej.
|
||||
III
|
W POSZUKIWANIU WIOSNY
|
•Spacer w okolicach szkoły i obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie •Głośne czytanie opowiadania „ Panna Marzanna”- opisanie wyglądu Marzanny • Zapoznanie z wierszem J. Brzechwy „ Wiosenne porządki”. Układanie odpowiedzi na pytania do tekstu. • Konkurs rysunkowy „Portret pani Wiosny” - własna inwencja twórcza dzieci. • Rozwiązywanie krzyżówek, rebusów, plątaninek o wiośnie • Próby pisania wierszy na powitanie wiosny |
•Pierwiosnek-z wykorzystaniem papieru i waty •Marzana-praca przestrzenna • Pani Wiosna – malowanie nitką przy muzyce. • Kwiaty z klamerek • Bibułkowa łąka • Wiosenne drzewka-wydzieranka
|
•Zabawa rytmiczna, kwiaty rosną , słońce świeci. • Wiosenny tor przeszkód- zabawa ruchowa • Szarady • Zabawy ruchowe na placu zabaw
|
•Nauka piosenki „ Marzec, marzec” •Nauka piosenki pt. „Kle, kle boćku”. •Gry ruchowe przy muzyce pt. “Dzielni rycerze”: • Słoneczne życzenia"- ćwiczenia słuchowe. • Ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne przy muzyce
|
||||
IV |
TRADYCJE WIELKANOCNE
|
Czytanie opowiadań związanych z Wielkim postem : „ Wielka przepaść"„Szczęście , które przyszło za późno" B. Ferrary • Zapoznanie z tradycjami i obrzędami wielkanocnymi (święcenie palemek, malowanie pisanek, świąteczne śniadanie) na podstawie tekstu „ Wielkanoc na wsi”. • Pogadanka na lemat: „Świąteczne zwyczaje” w różnych regionach Polski- szacunek dla tradycji. Poznanie nazw jaj wielkanocnych ( kraszanki, pisanki, skrobanki, malowanki, naklejanki). • Czytanie opowiadań: „ Dyngus dyngus" i„Wielki post" z książki Glogera: „ Rok polski w życiu , tradycji i pieśni. •Rozmowa na temat: „ Jakie zwyczaje świąteczna są kultywowane w naszej rodzinie?". •Wspólne pisanie życzeń wielkanocnych
|
•Pisanki-wyklejanie styropianowych pianek • Wielkanocne odlewy gipsowe • Wielkanocny koszyk-praca przestrzenna • •Palma wielkanocna- wykonanie palmy na Niedzielę palmową z bibułowych kwiatów, wstążek i suchych traw. • Projekt i wykonanie kartki świątecznej.
|
•Ćwiczenie „Zamiana miejsc •Zabawa ruchowa: „ Króliki, kurczaki i baranki •Zabawa ruchowa bieżna: „ Dyngus" „ Kurczątka i jajeczka" (reakcja na sygnał), •Zabawa sprawnościowa „ Zajączki toczą jajka do koszyczka". •Gry i zabawy na boisku szkolnym:„ Berek”, „ Słupek”,„ Burza”, „ Gęsi”.
|
•Nauka piosenki i zabawy rytmicznej „Kurczątka". • Samodzielne rytmizowanie wierszy. Życzeń świątecznych. • Słuchanie piosenki „Wiosna ach to ty”!-M. Grechuty • Słuchanie nagrań muzyki poważnej
|
||||
KWIECIEŃ
|
|||||||||
|
|
|
|
|
|
||||
I |
W ZDROWYM CIELE ZDROWY DUCH
|
• Odczytanie fraszki Jana Kochanowskiego "Na zdrowie" i analiza jej treści Rozmowa o sposobach dbania o zdrowie/ praca lekarzy i pielęgniarek/. Elementy pierwszej pomocy. •Pogadanka pielęgniarki szkolnej „ Higiena i zdrowie”., ,Czysta Kasia” – historyjka obrazkowa, rozmowa o osiąganiu zdrowia. • Rozsypanki wyrazowe: Hasło: 1. W zdrowym ciele zdrowy duch. 2. Witaminki dla chłopczyka i dziewczynki. 3. Zarazki czają się stale, choć nie widać ich wcale. 4. Brudnych rączek nie ukryjesz, chyba że się stale myjesz. • Teatr ,,Duchy” według W. Chotomskiej w wykonaniu nauczycielek, puenta – w zdrowym ciele zdrowy duch • Przeziębienie Krzysia” – opowiadanie nauczycielki
|
• Rysowanie pastelami najpiękniejszej sceny z
• Wykonanie plakatu na temat zdrowego odżywiania. • Opracowanie "recepty" na zdrowie. • Malowanie farbami plakatowymi na temat „Bakteria”. • Plakat „ Czy ty też myjesz żeby?”. • Obrazkowy jadłospis- wydzieranka, naklejanka. •„Sport, ruch, świeże powietrze to zdrowie-technika dowolna • Piramida zdrowia-przygotowanie wszystkich elementów
|
• Pantomima: kąpiel pod prysznicem, mycie zębów, mycie owoców, uprawianie sportu. • Ćwiczenia poranne: Wielkoludy i krasnoludy. • Elementy dramy ,,Co robimy w łazience” – bez słów. • Zabawa inscenizowana do piosenki ,,Szkolni lekarze” z kasety magnetofonu• Zabawy sprawnościowe na boisku szkolnym
|
Improwizacja ruchowa do piosenki "Z jak zdrowie". • Nauka piosenki „ Mydło”. •Przypomnienie piosenek: Szczotka, pasta i Mydło lubi kąpiele • Słuchanie piosenki „ Witaminki” i „ Śnieżnobiały uśmiech •Ćwiczenia według gimnastyki twórczej R. Labana przy muzyce
|
||||
II |
NA RATUNEK ZIEMI
|
•Dzień Ziemi-swobodne wypowiedzi dzieci n/t szacunku do naszej planety • Wdrożenie dzieci do szanowania Ziemi-naszej planety. Segregacja śmieci i odpadów. Pogadanka • Oglądanie ilustracji w albumach przyrodniczych. •Rozmowa z uczniami n/t zagrożeń i sposobów ratowania przyrody. •Rola przyrody w naszym życiu-swobodne wypowiedzi dzieci. • Wspólne tworzenie rebusów i krzyżówek z hasłem na ratunek ziemi • Psychozabawa - Sprawdź, czy postępujesz ekologicznie •Światowy dzień ochrony środowiska – co robić, aby jak najdłużej cieszyć się czystymi jeziorami i świeżym powietrzem podczas wakacji – burza mózgów |
•Ziemia-moja planeta. Projektowanie i wykonanie plakatu • Wyklejanie na kartce planety Ziemi plasteliną-zaznaczenie mórz i oceanów • Dlaczego ludzie śmiecą? – praca plastyczna, technika dowolna. •Praca plastyczna pt.: „Czystość to zdrowie
|
• Zabawy ruchowe, gry sprawnościowe na boisku szkolnym • Zabawa „ Grasz w zielone” • Zabawy ruchowe „ wiewiórka do dziupli”, „ Piłka parzy”
|
• Słuchanie piosenki Kołysz nas Ziemio. Improwizacja ruchowa • Śpiewanie piosenki „Ziemia to wyspa zielona • Zabawy ruchowe przy muzyce.
|
||||
III |
MÓJ CZWORONOŻNY PRZYJACIEL
|
•Pies najlepszym przyjacielem człowieka – burza mózgów
Świetlicowy teatr – realizacja scenariusza spektaklu na forum świetlicy. |
|
|
•Ćwiczenia według gimnastyki twórczej R. Labana przy muzyce.
|
||||
IV |
MAJOWE ŚWIĘTA |
•Święto Uchwalenia Konstytucji 3 Maja – zwrócenie uwagi dzieci na ważność tego święta. •„Kto Ty jesteś? Polak mały!” – przeczytanie wiersza przez nauczyciela. Próba analizy tekstu – burza mózgów. •Czym są dla Mnie symbole narodowe? – wspólne tworzenie mapy mentalnej Białe Orły, Muzycy, Turyści i Historycy – praca w grupach z kartami pracy. •Utrwalamy wiedzę o Naszej Ojczyznie – krzyżówki, rebusy, zagadki słowne, zabawa w „dokończ zdanie”
|
Mój ulubiony sławny Polak – praca plastyczna •Wykonanie płaskorzeźby godła – zabawa plasteliną •Biało- czerwone kwiaty – wykonanie kotylionów z niekonwencjonalnych materiałów np.: reklamówek, kapsli itd.
|
Gry i zabawy na świeżym powietrzu •Gry i zabawy sprawnościowe – wyścigi, sztafeta • Świetlicowy turniej gry w piłkę nożną – wspólny doping na trybunach • Zabawy ruchowe„ Do wody, na brzeg” ; „ Wiewiórki do dziupli” ; „ balonik „ – zabawy porządkowe •Spacer ulicami Pogodna – dostreganie piękna majowej przyrody
|
Mazurek trzeciego maja – Witaj majowa jutrzenko – R. Suchodolski – zapoznanie z utworem •Zabawy przy piosenkach : „ Jesteśmy kroplami tęczy”, „ Po łące”. |
||||
MAJ |
|||||||||
I |
ŚWIĘTO KONSTYTUCJI 3 MAJA |
|
|
|
|
||||
II
|
POZNAJEMY ZAWODY NASZYCH RODZICÓW
|
•Światowy Dzień Strażaka – rozmowa na temat specyfiki pracy strażaka i innych zawodów. •Jakie znamy nazwy zawodów – burza mózgów •Świetlicowe kalambury na temat nazw zawodów Kołodziej , Ceklarz i Zdun – pogadanka na temat nazw starych zawodów i ich znaczenie. •Gdy dorosnę, zostanę…- swobodne wypowiedzi dzieci.
|
•Mój ulubiony zawód – malowanie farbami •Obrazek z kleksa – praca plastyczna •Wóz strażacki – praca przestrzenna
|
•you can dance– konkurs tańca •Świetlicowy turniej gry w klasy • Spłoszone ptaki” – zabawy bieżne •Gry i zabaw ruchowe na świeżym powietrzu
|
• Prezentacja piosenki o zawodach na forum grupy •Pląsy przy muzyce •Elementy jogi przy muzyce relaksacyjnej
|
||||
III |
ŻYCZENIA DLA MAMY
|
•Czytanie dzieciom opowiadania o początkach Święta Dnia Matki Mama – wyjątkowe słowo na świecie, wypowiedzi dzieci. •Czytanie wierszy poświęconych Dniu Matki . Zapoznanie z wierszami „ Obrazek dla mamy” i „ Dla Ciebie mamo”. Wypowiedzi na temat „ Dlaczego kocham swoją mamę ?”. •Przysłowia i mądrości o matce. „Chcemy do mamy” – słuchanie opowiadania, •Rozmowa przy gazetce okolicznościowej na temat: „Moju mama" rola matki w rodzinie •Życzenia dla mamy- indywidualne układanie tekstu wspólne wybieranie najładniejszych życzeń. |
•Dla mamy – tworzenie układu kompozycyjnego wg indywidualnych pomysłów, stemplowanie • Moja mama – malowanie plakatówkami portretu swojej mamy. • Zaprojektowanie i wykonanie„Kolorowego bukietu dla mamy” z okazji jej święta. •DZIEŃ MATKI – wykonanie laurki z okazji święta mam, pisanie życzeń. • Upominek dla mamy-praca przestrzenna |
•Zagadka ruchowa – inscenizacja zawodu wykonywanego przez mamę lub tatę. •Zabawy z elementem biegu „ Dogoń piłkę”. •Zabawy na boisku szkolnym - gra w ringo ( małe zespoły
|
•Zabawa przy muzyce „Za co kocham moją mamę”. •Zapoznanie z linią rytmiczno – melodyczną piosenki pt. „Jesteś przy mnie” „Dzień rodzinki”. •Zabawy z muzyką -rozróżnianie dźwięków wysokich i niskich- integracja grupy podczas zabawy
|
||||
IV |
KSIĄŻKA NASZ PRZYJACIEL
|
•Od karteczki do książeczki - rozmowa z dziećmi na temat „Jak powstaje książka? Książka dawniej i dziś – burza mózgów. •Dlaczego warto czytać książki? Różnice pomiędzy czytaniem książek a oglądaniem filmu – rozsypanki wyrazowe. • Opowiadanie na temat: Moja ulubiona bajka" lub układanie własnych bajek-technika swobodnych tekstów. •Zgadywanka –naklejanka - dobieranie tytułów książek do obrazków
|
• Obrazek z kleksa • Ulubiony bohater literacki- wydzieranka • Zakładka do książki- technika dowolna • Projekt plakatu reklamującego ulubioną książkę • Wykonanie komiksu
|
•Gry i zabawy na świeżym powietrzu •Gry i zabawy sprawnościowe – wyścigi, sztafeta • Świetlicowy turniej gry w piłkę nożną – wspólny doping na trybunach •„ Do wody, na brzeg” ; „ Wiewiórki do dziupli” ; „ balonik „ – zabawy porządkowe
|
•Jakie znamy piosenki ? Prezentacje na forum grupy •Pląsy przy muzyce • Muzyka relaksacyjna
|
||||
CZERWIEC
|
|||||||||
I |
MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ DZIECKA |
• Dzieci, ich prawa i obowiązki – burza mózgów. Czytanie wiersza pt.: „Prawa ucznia” Marcina Brykczyńskiego. • Wszystkie dzieci nasze są- rozmowa z dziećmi na temat dzieci różnych narodowości. Cechy charakterystyczne ubioru danego kraju. • Pisanie listów do dzieci z innych krajów. Rozwiązywanie rebusów,zabawy logiczne. zabawy logiczne. |
•Mój wymarzony Dzień Dziecka- technika dowolna •Wszystkie dzieci świata-plakat (kolaż) • Kukiełki-wykonanie z materiału, waty, wełny • Projektowanie własnego orderu – technika dowolna
|
• Gry i zabawy z piłką na boisku szkolnym np. Piłka goni piłkę”, „Kolanko”. •Zabawy dzieci z innych krajów. • Zabawy zwinnościowe na placu zabaw
|
• Zapoznanie z piosenka m. Jeżowskiej „ Wszystkie dzieci nasze są” • Śpiewanie piosenki pt. „Dzień Dziecka”, „Słoneczko”. • Nauka piosenki pi „Braciszkowie z całego świata"- opracowanie akompaniamentu do piosenki
|
||||
II |
WĘDRUJEMY W ŚWIAT Z ATLASEM. |
•Palcem po mapie –wędrówka po Polsce – miejsca które warto zobaczyć. Zabawa z mapą i globusem –ustalamy trasę wycieczki. •Wypowiedzi dzieci n/t zakątków naszego kraju –gdzie byłam i co widziałam •Oglądanie albumów .„Polskie krajobrazy” •Uzupełnianie nazw polskich polskich miast i rzek. •Zgadywanka-czy znasz herby naszych miast? •Zagadki geograficzne: Jakie to miasto? • Poznanie legend : „ Śpiący rycerze", „Powstanie gór”. •. Krainy dalekie i nieznane – rozmowy z dziećmi na temat inspirujących kultur świata
|
• ,,Makieta morza"- Wykonanie statków z papieru kolorowego - technika origami. • Kolorowa dżungla-technika tekstylna • Malowanie najpiękniejszego miejsca naszego kraju • Krajobraz tatrzański - technika collage. •Malowanie na szkle kwiatów i innych motywów regionalnych. •„Malowanki piaskiem” posypywanie piaskiem kartki z rysunkiem klejowym. • ,,Wakacyjne plany”- wizualizacja pragnień w formie rysunku kredką lub malowanie farbamimalowania farbami.
|
• Zabawy ruchowe na boisku Szkolnym • Wyścigi rzędów: zajęcia sportowe na boisku • Zabawy ruchowo- naśladowcze ,,Wędrówka po górach". • Zabawy orientacyjno-porządkowe Pająk i muchy" „Berek- słupek" „Zmień miejsce".
|
• Nieskomplikowane układy taneczne: gacoka, cieszynioka, łysego, krakowianki • Realizowanie ruchem rytmicznych piosenek poznanych na zajęciach świetlicowych. • Nauka piosenki „Lato, lato, lato czeka”. • Zabawy kołowe ze śpiewem „Nie chce Cię" „Karuzela" „Dwa kółeczka" „Lata ptaszek".
|
||||
III /IV |
BEZPIECZNE WAKACJE |
się śmieje”. Przypomnienie dzieciom o bezpiecznym szkolną – wskazówki na wakacje. •Sposoby zachowania się w sytuacjach zagrożenia. Rozmowa na temat bezpiecznych zachowaniu się podczas pobytu nad rzeką, jeziorem, morzem, w górach. • Spotkanie z pielęgniarką zabaw – zagrożenia •Rozwiązywa•Zapoznanie z wierszem „Wakacje”, „Lato”„Słońcenie rebusów i krzyżówek. • •„ Giełda wakacyjnych pomysłów’’ – drama. Bezpieczne i rozsądne korzystanie z kąpieli słonecznych i wodnych – rozmowa. • Świetlicowe wspomnienia. Oglądanie filmu wideo: „Uważaj niebezpieczeństwo”. Omówienie zachowań niepożądanych. Zasady bezpieczeństwa na drodze – rozmowa • WAŻNE TELE- FONY-rozmowa z dziećmi o sytuacjach i konieczności korzystania z ważnych telefonów •Zabawa fabularyzowana „ Pojedziemy gdzieś daleko”. |
• Wakacyjne podróże-kolaż •,,Malowane kamienie"- nadawanie im abstrakcyjnych cech •„ Pierwszy dzień lata”- technika dowolna. • Żegnaj szkoło na wesoło – technika dowolna. • „ Podwójne kompozycje” – rysowanie dwiema kredami jednocześnie na asfalcie. • Papierowe zabawki – wycinanki z papieru •Czarodziejskie obrazki – wydrapywani •Moje wakacyjne marzenie – swobodne wypowiedzi dzieci , kształtowanie umiejętności kształtowania własnego zdania. •Konkurs sztuki chodnikowej – malowanie kredą Upominek dla taty – ozdabianie plastikowych butelek za pomocą bibuły, wstążek, kolorowego papieru itd.
|
• Gry i zabawy na świeżym powietrzu • Turniej gier zręcznościowych • Zabawy orientacyjno-porządkowe Pająk i muchy" „Berek- słupek" „Zmień miejsce". • Wyścigi rzędów: zajęcia sportowe na boisku. • „ Mam czarodziejską moc” – drama (użycie werbalnych i pozawerbalnych środków |
•Zapoznanie z piosenką „Niech żyją wakacje • Śpiewanie znanych piosenek o lecie np. „Lato, Lato • Słuchanie piosenki„ Wędrówka”. • Zabawy rytmiczne przygotowujące do tańców „ Po łące biega lato” •Muzyka która lubię- prezentacja ulubionych nagrań magnetofonowych lub na płytach CD. •Dyskoteka świetlicowa •Hymn wakacji – wspólne tworzenie wakacyjnej piosenki
|
||||